Β' Λυκείου

Διαγώνισμα β λυκείου ρατσισμός

Παρακάτω σου ετοίμασα ένα διαγώνισμα για τη Β’ Λυκείου με θέμα τον ρατσισμό, κατάλληλο για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας. Περιλαμβάνει κειμενική κατανόηση, παραγωγή λόγου, και γλωσσικές ασκήσεις.

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

Τάξη: Β’ Λυκείου
Θέμα: Ρατσισμός

📌 ΚΕΙΜΕΝΟ (Απόσπασμα)

Ο ρατσισμός δεν γεννιέται. Μαθαίνεται. Δεν είναι κάτι φυσικό. Είναι μια συμπεριφορά που εμφυτεύεται στο μυαλό και στην ψυχή από μικρή ηλικία, μέσα από τα πρότυπα της κοινωνίας, την παιδεία, τα ΜΜΕ και τις οικογενειακές αντιλήψεις. Όσο μένει αμφισβήτητο και απροσδιόριστο, τόσο πιο εύκολα ριζώνει. Αν δεν μιλήσουμε στα παιδιά μας για τη διαφορετικότητα, αν δεν τους δείξουμε με το παράδειγμά μας πώς να σέβονται τον άλλο, τότε θα γεμίσουμε ενήλικες που φοβούνται, απορρίπτουν ή ακόμη και επιτίθενται σ’ αυτό που δε γνωρίζουν.

🔍 ΜΕΡΟΣ Α’ — Κατανόηση Κειμένου (20 μονάδες)

  1. Να συνοψίσετε το βασικό νόημα του κειμένου σε 40–60 λέξεις. (10 μονάδες)
  2. Ποιοι παράγοντες, σύμφωνα με το κείμενο, συμβάλλουν στην ανάπτυξη ρατσιστικών αντιλήψεων; (5 μονάδες)
  3. Γιατί, κατά τη γνώμη του συγγραφέα, είναι σημαντικό να μιλάμε στα παιδιά για τη διαφορετικότητα; (5 μονάδες)

🧠 ΜΕΡΟΣ Β’ — Γλωσσικές Ασκήσεις (20 μονάδες)

  1. Να εντοπίσετε στο κείμενο δύο μεταφορικές εκφράσεις και να εξηγήσετε τη σημασία τους. (5 μονάδες)
  2. Να μετατρέψετε την εξής πρόταση στην παθητική φωνή: «Η κοινωνία εμφυτεύει ρατσιστικές ιδέες στα παιδιά.» (5 μονάδες)
  3. Να σχηματίσετε προτάσεις με τις παρακάτω λέξεις ώστε να φαίνεται η σημασία τους:
    α) διαφορετικότητα
    β) αποδοχή
    γ) προκατάληψη
    δ) συμπερίληψη (4 μονάδες)
  4. Να εντοπίσετε έναν συνδετικό κρίκο στο κείμενο και να εξηγήσετε τον ρόλο του. (3 μονάδες)
  5. Να δώσετε ένα συνώνυμο και ένα αντώνυμο της λέξης “σεβασμός”. (3 μονάδες)

✍️ ΜΕΡΟΣ Γ’ — Παραγωγή Λόγου (60 μονάδες)

Θέμα:

Σε ένα άρθρο που θα δημοσιευτεί στη σχολική εφημερίδα, να αναπτύξετε τις σκέψεις σας για τα αίτια και τις συνέπειες του ρατσισμού στις σύγχρονες κοινωνίες. Να προτείνετε τρόπους με τους οποίους η παιδεία και οι νέοι μπορούν να συμβάλλουν στην εξάλειψή του.
(500–600 λέξεις)

Ενδεικτικές λύσεις για το διαγώνισμα που σου έδωσα, οργανωμένες ανά μέρος:

✅ ΜΕΡΟΣ Α’ — Κατανόηση Κειμένου (20 μονάδες)

  1. Περίληψη (10 μονάδες)
    Ο ρατσισμός δεν είναι έμφυτος αλλά επίκτητος, καθώς καλλιεργείται από την κοινωνία, την παιδεία και το οικογενειακό περιβάλλον. Είναι σημαντικό να μιλάμε στα παιδιά για τη διαφορετικότητα και να τους δείχνουμε με το παράδειγμα μας τον σεβασμό, ώστε να αποφύγουμε τη δημιουργία ενηλίκων που απορρίπτουν ή φοβούνται το διαφορετικό.
  2. Παράγοντες ρατσισμού (5 μονάδες)
    – Τα κοινωνικά πρότυπα
    – Η παιδεία
    – Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης
    – Οι οικογενειακές αντιλήψεις
  3. Σημασία διαλόγου για τη διαφορετικότητα (5 μονάδες)
    Είναι σημαντικό γιατί βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν σεβασμό προς το διαφορετικό, αποτρέποντας τη δημιουργία φόβου ή επιθετικότητας απέναντι σε ό,τι δεν γνωρίζουν.

✅ ΜΕΡΟΣ Β’ — Γλωσσικές Ασκήσεις (20 μονάδες)

  1. Μεταφορικές εκφράσεις (5 μονάδες)
    – «εμφυτεύεται στο μυαλό»: σημαίνει ότι οι ιδέες δεν είναι φυσικές αλλά εισάγονται τεχνητά.
    – «ριζώνει»: υποδηλώνει ότι ο ρατσισμός εγκαθίσταται βαθιά και δύσκολα ξεριζώνεται.
  2. Μετατροπή σε παθητική φωνή (5 μονάδες)

«Ρατσιστικές ιδέες εμφυτεύονται στα παιδιά από την κοινωνία.»

  1. Προτάσεις με λέξεις (4 μονάδες)
    – διαφορετικότητα: Η αποδοχή της διαφορετικότητας είναι βασικό στοιχείο της σύγχρονης κοινωνίας.
    – αποδοχή: Η αποδοχή του άλλου οδηγεί σε ειρηνική συνύπαρξη.
    – προκατάληψη: Η προκατάληψη δημιουργεί στερεότυπα και αδικίες.
    – συμπερίληψη: Η σχολική κοινότητα πρέπει να προάγει τη συμπερίληψη όλων των μαθητών.
  2. Συνδετικός κρίκος (3 μονάδες)
    Η φράση «αν δεν… τότε» λειτουργεί ως αιτιολογικός-συμπερασματικός σύνδεσμος και παρουσιάζει αιτία και συνέπεια.
  3. Συνώνυμο και αντώνυμο της λέξης «σεβασμός» (3 μονάδες)
    – Συνώνυμο: εκτίμηση
    – Αντώνυμο: περιφρόνηση

✅ ΜΕΡΟΣ Γ’ — Παραγωγή Λόγου (60 μονάδες)

Ενδεικτική Δομή για το Άρθρο:

Εισαγωγή:

– Ορισμός ρατσισμού
– Επικαιρότητα του φαινομένου (σε παγκόσμια και τοπική κλίμακα)

Κύριο Μέρος:

  1. Αίτια ρατσισμού
    – Έλλειψη παιδείας
    – Κοινωνικά και πολιτισμικά στερεότυπα
    – Μέσα ενημέρωσης που ενισχύουν διακρίσεις
    – Οικογενειακές προκαταλήψεις
  2. Συνέπειες
    – Κοινωνικός αποκλεισμός
    – Ψυχολογική πίεση στα θύματα
    – Διάλυση της κοινωνικής συνοχής
    – Ενίσχυση βίας και μίσους
  3. Ο ρόλος της παιδείας και των νέων
    – Εκπαίδευση στην αποδοχή και στη συμπερίληψη
    – Οργάνωση δράσεων ευαισθητοποίησης στα σχολεία
    – Συμμετοχή των νέων σε εθελοντικές ομάδες
    – Χρήση των social media για τη διάδοση θετικών προτύπων

Επίλογος:

– Έκκληση για ενεργή στάση κατά του ρατσισμού
– Τόνωση της σημασίας της ενότητας και του ανθρωπισμού.

  • Τι είναι τα οράματα;

    Ως ιδιοκτήτης προσπαθώ να διαθέσω στους επισκέπτες όσο ποιο πολλές πληροφορίες μπορούν να βρεθούν γι'αυτό που ψάχνουν. Κάτι που πιστεύω θα πρέπει να κάνει κάθε αρθρογράφος καθώς και να μην δημοσιεύει κάτι που θα χάσει τον χρόνο του ο αναγνώστης. Το κλειδί για μένα πάνω από όλα είναι να κάνεις αυτό που αγαπάς.

Leave a Comment